Trening Uważności – Monika Kaleta

Czym się kierować przy wyborze nauczyciela mindfulness

Jak w każdej profesji tak i tu można trafić dobrze lub… nie tak znowu dobrze. Ta strona powstała z troski o Twoją praktykę. Aby pomóc Ci wybrać odpowiedniego dla Ciebie nauczyciela.

Czy osoba ta ma kwalifikacje do uczenia mindfulness?

Zanim się zdecydujesz na nauczyciela KONIECZNIE sprawdź, czy ma kwalifikacje do prowadzenia kursów mindfulness. Bycie tylko coachem, terapeutą lub psychologiem to nie są właściwe kwalifikacje! Nawet jeśli ktoś twierdzi przy tym, że sam medytuje. Aby uczyć medytacji innych potrzeba treningu pod okiem bardzo doświadczonych nauczycieli. Są tacy, którzy przeczytali jedną książkę i uczą mindfulness. Widziałam takie wykłady i było to bardzo smutne, bo już po kilku minutach mogłam się zorientować, że nie mają pojęcia, o czym mówią! Takie spotkania mogą przynieść więcej szody niż pożytku. Ale skąd ma to wiedzieć osoba, dla której mindfulness to nowy temat? Trzeba być ostrożnym, bo mindfulness to ostatnio modny temat i będzie coraz więcej osób używających tego słowa, aby spróbować sprzedać coś, co z mindfulness nie ma absolutnie nic wspólnego.

Zalecam więc ostrożność. Listę certyfikowanych nauczycieli w Polsce można znaleźć np. na stronie Polskiego Towarzystwa Mindfulness pod tym linkiem. Wierzę, że to nie wszyscy i kogoś może brakować, ale to byłby mój pierwszy krok do upewnienia się, że osoba rzeczywiście ma kwalifikacje. Certyfikaty potwierdzające kwalifikacje zamieszczone na stronie nauczyciela również mogą pomóc w zbudowaniu zaufania.

Czy nauczyciel jest członkiem jakiejś organizacji promującej mindfulness?

Kolejną sprawą jest sprawdzenie, czy nauczyciel jest członkiem jakieś organizacji promującej mindfulness lub organizującej kursy. Zazwyczaj wiąże się to bowiem z pewnymi wymaganiami i dobrymi praktykami, które są stawiane przez takie organizacje. Może to być np. wymóg superwizji lub stałego systematycznego rozwoju potwierdzonego kolejnymi kursami pod okiem doświadczonych nauczycieli mindfulness. Można się spodziewać, że za tym pójdzie rzeczywista kompetencja nauczyciela jak również odpowiednia jakość kursu, który proponuje.

Czy nauczyciel ma swoją regularną praktykę?

Trudniejszą rzeczą jest sprawdzenie, czy osoba, która ma nas uczyć ma swoją własną REGULARNĄ praktykę mindfulness. To jest jednak sprawdzić trudno a przecież wraz z odpowiednimi kwalifikacjami to właśnie jedna z najważniejszych rzeczy. Dlaczego? Bo mindfulness to bardzo doświadczalna metoda. Nauczyciel uczy nie “z głowy” i przeczytanych książek na temat neurobiologii a z własnej praktyki, z własnego doświadczenia. Jeśli ma swoją regularną praktykę, siedzi regularnie, żyje uważnością, to są duże szanse że ma zasoby aby uczyć innych.

Facebook
RSS

Obrazek: geralt/ pixabay

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial